STOWARZYSZENIE PIŁKARSKIE DWUNASTKA WŁOCŁAWEK - strona nieoficjalna

Strona klubowa
Herb
  • Składki członkowskie płacimy do 15go każdego miesiąca całym rokiem na nr BGŻ 81 2030 0045 1110 0000 0231 4910
  •        

Logowanie

Statystyki

Brak użytkowników
zalogowanych i 2 gości

dzisiaj: 64, wczoraj: 19
ogółem: 1 116 363

statystyki szczegółowe

Wyszukiwarka

Najlepsi typerzy

Zaloguj się, aby typować.
Lp. Osoba Pkt.

13 Kroków dla rodziców

 13 kroków dla rodziców

Jesli chcesz, by Twoje dziecko doswiadczało zwyciestwa ( dobrze funkcjonowało

i miało zdrowe nastawienie do sportu), musisz ofiarowac mu swoja pomoc! Zespół to nie

„trener-sportowiec”, ale „trener - sportowiec - rodzic”. Jeśli będziesz wykonywał swoja role

prawidłowo, wtedy Twoje dziecko będzie uczyć się szybciej, grać lepiej, naprawdę bawić się

i miec poczucie własnej godności. Doświadczenie sportowe będzie kształtowało jego

pozytywny model w stosunku do zbliżajacych się innych wyzwań i przeszkód w życiu. Jeśli

"opuścisz piłkę" albo bedziesz źle postepował, Twoje dziecko przestanie się uczyć,

doświadczane trudności spowodują blokadę i zaczną naprawdę nienawidzić sport. I to jest

ważna wiadomość!

Dalej, twoja relacja z nim prawdopodobnie ucierpi znaczaco. Wyniknie to z tych

doświadczen w których zostaniesz obarczony uczuciami niepowodzenia, nieodpowiedniości

i niskiego poczucia własnej godności. Uczucia, które przejdą z innych obszarów w wasze

życie. Twoje dziecko i jego trener potrzebuja Ciebie w zespole. Oni nie mogą wygrać bez

Ciebie! Dalej znajduje sie lista przydatnych faktów, wytycznych i strategii, by stworzyć

odpowiednie warunki w sporcie młodzieży. Zapamietaj, nikt nie wygra dopóki każdy nie

wygra. Potrzebujemy Ciebie w zespole!

Krok pierwszy

Sport młodzieży odpowiednio poprowadzony jest zarówno dobry jak i zdrowy, uczy

także dzieci rozmaitych ważnych umiejetności przydatnych w życiu. Słowo

"współzawodnicza" pochodzi z łaciny, dzieli sie na słowa "współ" i "zawodniczyć", które

oznaczaja „razem” i „szukajac kolejno”. Prawdziwa definicja konkurencji to szukać razem,

gdzie przeciwnik jest partnerem, nie wrogiem! Im lepszy przeciwnik, tym wieksza szansa,

lepszego wystepu. Sport uczy radzenia sobie z wyzwaniami i przeszkodami. Bez godnego

przeciwnika, bez sportowych wyzwań nie ma tyle zabawy. Im większe wyzwanie tym

lepsza okazja by wyjść poza swoje ograniczenia. Światowe rekordy konsekwentnie są bite i

ustawiane na Olimpiadach, ponieważ najlepsi atleci w świecie "szukaja razem", wyzywając

siebie do jak najlepszego wystepu. Twoje dziecko nigdy nie powinno zostać nauczone tego,

by ogladać swego przeciwnika jako "złego człowieka", wroga albo kogoś, kto powinien

zostać znienawidzony. Nie powinno próbować go "zniszczyć". Nie modeluj tego nastawienia!

Przeciwnie, powiedz, by zaprzyjaźnił się - sam zaprzyjaźnij sie z rodzicami przeciwnika

Twojego dziecka. Trzymaj kciuki za wielkie wystepy, dobrą grę, nie tylko za zwyciestwo!

Krok drugi: Zacheć sowoje dziecko do walki z samym soba.

Ostateczna bramka doświadczenia sportu ma prowadzić do zmian samego siebie

i nieustannej poprawy. Niestety, poprzez docenianie zwyciestwa a pomijanie porażki i tego co

było nie fair, w ogólnej ocenie jest nieadekwatną miarą. Wygrywanie w sporcie jest oprócz

tego co potrafisz robić najlepiej, pewnym rodzajem separacji od gry i Twojego przeciwnika.

Dzieci powinny zostać zachęcone, by współzawodniczyc z własnym potencjałem. Chłopcy

powinni skupić się na pokonywaniu swych słabości i braków, współzawodniczyć z samym

sobą, a dziewczynki powinny się zmieniać. Kiedy twoje dziecko skupi się na tym i gra

starają się być lepszym zamiast „bić” kogoś innego, to będzie odpreżone, będzie się lepiej

czuło i dlatego będzie lepiej grać.

Krok trzeci: Nie Definiuj Sukcesów i Niepowodzeń Jako Zwyciestwa i Porażki

Jednym z głównych celów doświadczenia w sporcie młodzieży jest nabywanie

umiejetności i mistrzostwa. Kiedy dziecko wykorzystuje cały swój potencjał i przegrywa

mecz to jest zbrodnia, by skupiać się na rezultacie i stawać się krytycznym wobec takiego

występu. Jeśli dziecko zagra bardzo dobrze i przegra, potrzebuje byś pomógł mu czuc się jak

zwycięzca! Podobnie, kiedy dziecko albo zespół gra gorzej niż potrafi ale wygrywa, to należy

spowodować, by nie czuł sie jak zwycięzca. Pomóż Twojemu dziecku poczuć różnicę

pomiędzy fartem i pechem, oraz zwycięstwem i porażka. Zapamiętaj, jeśli definiujesz sukces

i niepowodzenie, i mówisz przy tym, że chodzi o wygrywanie i przegrywanie, przegrywasz

grę wraz z twoim dzieckiem!

Krok Czwarty: Bądz Podporą, nie trenerem!

Twoja rolą w „rodzic - trener – sportowiec” zespole jest bycie podpora przez duże P!

Powinieneś być największym fanem swojego dziecka. Bezwarunkowo! Zostaw trenowanie

i instrukcje trenerowi. Dostarcz zachęty, poparcia, empatii, transportu, etc., ale...

nie trenuj! Wiekszość rodziców, którzy wchodzą do problemów swych dzieci robi tak,

ponieważ zapomina o swej ważnej pozycji, że to nie oni grają. Trenowanie przeszkadza

w Twojej roli kibica i fana. Ostatnia rzeczą jaką twoje dziecko potrzebuje i chce usłyszeć od

Ciebie po rozczarowującym występie lub porażce to, to co zrobiło źle technicznie albo

taktycznie. Odróżniaj swoją role rodzica w zespole od roli trenera, spróbuj utrzymać to

rozdzielanie roli (w domu powiedz, " mówie do Ciebie jako rodzic"). Jako rodzic wychowuj

i ucz, ale nie trenuj.

Krok Piaty: Pomóż bawić się sportem swojemu dziecku.

To jest udowodnienie zasady wystepów szczytowych, +e im wiecej sportowiec ma

zabawy, tym wiecej sie nauczy i lepiej zagra. Zabawa musi byc obecna w najlepszym

wystepie, ma miejsce na ka+dym poziomie sportowym - od dzieciecego do uczestnika klasy

swiatowej! Kiedy dziecko przestaje sie bawic i zaczyna bac sie treningów albo rywalizacji, to

jest czas dla Ciebie jako rodzica, by stac sie zaniepokojonym! Kiedy sport albo gra staje sie

zbyt powa+ny, sportowcy maja tendencje, by wypalic sie i stac sie podatnym do

powtarzajacych sie takich samych wystepów. Łatwa praktyczna reguła: Jesli Twoje dziecko

nie cieszy sie z tego co robi, ani te+ nie kocha tego, zainteresuj sie tym! Co takiego

powstrzymuje ich od bawienia sie? Czy to jest trenowanie? Presja? To Ty?! Miej na uwadze

czy bycie w wysoce wyczynowym programie nie oznacza, +e nie ma +adnego miejsca dla

przyjemnosci. Dziecko, które kontynuuje gre bez zabawy wkrótce stanie sie liczba w danych.

Krok szósty: Czyj gol został zdobyty?

Dochodzimy do bardzo wa+nego pytania! Dlaczego Twoje dziecko uczestniczy

w sporcie? Robi to, poniewa+ chce tego dla siebie, albo z powodu Ciebie. Kiedy maja

problemy w swej dyscyplinie, mówia do Ciebie o nich jako „nasze problemy ", np. „nasze

strzały nie sa wystarczajaco dokładne", " mamy kłopot z naszym podaniem" , etc. Graja,

poniewa+ nie chca Cie rozczarowac, poniewa+ wiedza jak wa+ne to jest dla Ciebie? Czy graja

dla nagród i "premii" które rozdajesz? Czy ich bramki i pragnienia sa Twoje czy ich? Jestes

otoczony ich szczesciem i niepowodzeniem? Jesli oni współzawodnicza, by spodobac sie

Tobie albo dla Twojej „zastepczej sławy” robia to z niewłasciwych powodów! Jesli nadal

graja dla Ciebie, ostatecznie oboje przegracie. To jest całkiem normalne i zdrowe, bys chciał,

by Twe dziecko trafiło najlepiej jak to mo+liwe. Ale nie mo+esz motywowac ich przez

zmuszanie by spełniali Twoje oczekiwaniami przez u+ywanie winy albo przekupstwa, by

starali sie lepiej. Jesli bedzie miec swoje własne powody i bedzie strzelac bramki dla siebie,

dla gry, to daleko wiecej bedzie umotywowane, aby trafic i dlatego du+o bardziej sie skupi i

pomysli.

Krok siódmy: Twoje dziecko to nie osiagniecie! – kochaj go bez

zastrze)en!

Nie zrównuj wartosci swojego dziecka i sympatii z jego wystepem. Najtragiczniejsza

i najszkodliwsza pomyłka jaka widze, to gdy rodzice nieustannie karza swe dziecko za złe

osiagi poprzez wycofywanie emocjonalne. Dziecko przegrywa wyscig, nie trafia albo nie

strzela z łatwej pozycji na bramke i rodzic reaguje ze wstretem, gniewem i wycofaniem

miłosci i aprobaty. OSTROBNIE: u+ywajac tej strategii, uszkodzisz swe dziecko

emocjonalnie i zrujnujesz swoja relacje miedzy wami. W 1988 na Olimpiadzie, kiedy Grek

Louganis potrzebował dostac doskonała note 10 w jego ostatnim nurkowaniu, by dogonic

chinskiego nurka i zdobyc złoty medal, jego ostatnia mysla zanim skoczył było, "Jesli nie

zrobie tego, moja matka nadal bedzie mnie kochała".

Krok ósmy: Zapamietaj znaczenie Osobowosc – Szacunek, we wszystkich

współdziałaniach z Twym Dzieckiem - Sportowcem.

Poziom sportowca od wieków wystepuje w bezposredniej relacji z tym co mysli

o sobie samym. Kiedy Twoje dziecko jest w sportowym srodowisku, które podwy+sza jego

poczucie własnej godnosci, to uczy sie szybciej, dobrze sie bawi, gra lepiej pod wyczynowa

presja. Jedna rzecz, której my wszyscy chcemy tak jak i nasze dzieci, to miec swiadomosc, +e

nasi rodzice sa zadowoleni z tego co robimy i +e nas kochaja. To jest jak poczucie własnej

godnosci. Kiedy Twoje współdziałania z Twoim dzieckiem dobrze funkcjonuja, to czuje sie

ono dobrze, uczy sie traktowac innych w ten sam sposób. To nie znaczy, +e masz

komplementowac swe dziecko za du+y wysiłek, gdy własnie zagrał marnie. W tej sytuacji

badz empatyczny i wra+liwy do jego uczuc. Buduj Szacunek do tego co robicie oboje. Niech

Twe dziecko ma swiadomosc +e dałes mu prezent, który trwa całe +ycie. Nie oddziałuj na

dziecko Swoim przykładem, nie mów „ ja to robiłem lepiej”, w pewnym sensie to atakuje

jego poczucie własnej godnosci przez zwyrodnienie, zakłopotanie albo upokarzanie. Jesli

nieustannie poni+ałes swe dziecko albo pomniejszałes jego osiagniecia nie tylko uczy sie

robic to od Ciebie, ale powtórzy te+ Twoja pomyłke ze swym dzieckiem!

Krok dziewiaty: Daj swemu dziecku przegrywac.

Madrzy ludzie kiedy przegrywaja z innymi, robia dwie ró+ne rzeczy. Pierwsza – zdaja

sobie sprawe z tego +e „sa bardziej skłonni, by wziac ryzyko i dlatego moga zawiesc

czesciej”. Druga - „u+ywaja ewentualnych pora+ek w pozytywnej drodze jako zródło

motywacji i reakcji, by sie poprawic”. Nasze społeczenstwo jest ogólnie smutne i uczy nas, +e

przegrana jest czyms złym, przyczyna dla upokorzenia i zakłopotania i +e nale+y unikac jej za

wszelka cene. Strach przed pora+ka albo upokorzeniem powoduje, „wstrzymanie”, obni+enie

aktywnosci. Faktycznie, wiekszosc „blokad” w wystepach i działan niezadowalajacych jest

bezposrednim skutkiem sportowca uprzednio zajetego tym +e zawiódł lub mo+e zawiesc. Nie

mo+esz nauczyc sie isc bez wielu upadków. Ka+dy raz, gdy cos Ci nie wychodzi Twoje ciało

dostaje mo+liwe do oszacowania informacje jak zrobic to lepiej. Nie mo+esz wygrywac albo

miec szczytowych wystepów, jesli jestes zaniepokojony przegrywaniem albo zawodzeniem.

Naucz swe dziecko jak czytac własne zahamowania, pomyłki i zaryzykowac – odbierajac to

dodatnio dasz mu klucz do szczesliwego +ycia. Bankructwo jest doskonała odskocznia do

szczesciarza.

Krok dziesiaty: Wyzwanie, nie Zagro)enie.

Wielu rodziców bezposrednio albo posrednio u+ywaja winy i grozby jako drogi

"umotywowujacej" ich dziecko, by zagrało lepiej. Studia tego tematu wyraznie wskazuja, +e

grozby moga dostarczyc efektów na krótki okres, koszty długiego okresu, je+eli chodzi

o psychologiczne zdrowie i osiagi - sa niszczace. U+ywajac strachu jako motywatora jest

prawdopodobnie jednym z najgorszych rzeczy, które mo+esz przekazac swemu dziecku.

Grozby odbieraja zabawe z osiagniec i bezposrednio powoduja gorsza gre. W grozbie

implikowany (zrób to bo inaczej!) jest twój własny niepokój, +e nie wierzysz w zdolnosci

swego dziecka. Komunikujac ten brak wiary, nawet posrednio dalej dewastuje to osiagi

dziecka. Wyzwanie nie powoduje straty. Lepiej jest rzucic wyzwanie zawierajace wiare w

swe dziecko: "Mysle, +e mo+esz to zrobic".

Krok jedenasty: Proces nacisku. Tak ale Nie na rezultat!

Kiedy sportowcy dusza sie pod presja i graja daleko od swego potencjału, czesto

wspólna przyczyna tego jest skupienie na rezultacie wystepu ( wygrywac / przegrywac,

zamiast zadania ). W swym szczytowym wystepie, sportowiec całkowicie zapomina

o rezultacie i zupełnie jest wchłoniety w to co jest tu i teraz. Srodowisko chce zwyciestw

i prawie zawsze naciska sportowca majacego złe osiagi. Ponadto skupiajac sie na rezultacie,

który jest zupełnie poza kontrola sportowca, bedzie on podnosił swój niepokój

z zahamowania poziomu. Jesli naprawde chcesz, by Twoje dziecko wygrało, pomagaj

osiagnac mu skupienie dalekie od tego jak wa+ny jest konkurs a bliskie wykonania zadania.

Rodzice powinni podkreslac +e nie liczy sie wygrana ale pokazanie swych umiejetnosci

i uczciwa gra.

Krok dwunasty: Unikaj porównan.

Rodzice u+ywaja innych sportowców, tak+e tych z którymi ich dziecko

współzawodniczy, by porównac i w ten sposób ocenic swe dziecko. Porównania sa

bezu+yteczne, niedokładne i niszczace. Ka+de dziecko dojrzewa ró+nie i indywidualnie. Na

przykład dwóch dwunastoletnich chłopców mo+e tylko miec wspólny wiek! Jeden mo+e miec

wzrost lub umiejetnosci szesnastolatka, a drugi byc na poziomie dziewieciolatka. Porównania

wydajnosci moga przedwczesnie wyłaczyc utalentowanych sportowców w ich sporcie. Jedyna

wartosc porównan to okreslenie postepu w nauce. Jesli jeden dzieciak demonstruje własciwa

technike, to mo+e tylko zostac u+yty jako model dla Twojego dziecka. Aby da+ył do jak

najlepszego, ale pozostał soba. Martwienie sie tym +e inni sa lepsi przeszkadza w da+eniu do

tego.

Krok trzynasty: Naucz swe dziecko miec perspektywe prze)yc sportowych.

Sportowe media w tym kraju chciałyby, bys sadził, +e sport i wygrywanie/

przegrywanie jest wa+niejsze ni+ +ycie. Fakt, +e to jest tylko gra czesto zostaje gdzies

zgubiony. Ten brak perspektywy czesto kapie w dół do sportu młodzie+y. Dochodzi do tego,

+e młodzi sportowcy czesto odpadaja ze zniekształconym widokiem siebie i swojej gry.

Rodzice musza pomóc, by ich dziecko rozwijało realistyczne oczekiwania wzgledem siebie,

swych zdolnosci i tego jak zagrali, bez rabowania dziecinnych snów. Przegranie mistrzostwa

ligi nie znaczy, +e słonce nie podniesie sie jutro

 
 

 

 

Reklama

Zegar

Kalendarium

19

03-2024

wtorek

20

03-2024

środa

21

03-2024

czwartek

22

03-2024

piątek

23

03-2024

sobota

24

03-2024

niedziela

25

03-2024

pon.

Mini-Chat

Musisz się zalogować, aby korzystać z mini-chatu.

Losowa galeria

Tymbark U-8 dla Dwunastki
Ładowanie...

Sport.pl